زهره افتخار؛ ثریا ضیایی؛ هادی شریف مقدم
چکیده
این مقاله با هدف بررسی تاثیر رسانه های نوین در اطلاع یابی، بر مبنای مدل الیس در حوزههای علمیه، به مطالعه 323 طلبه استان فارس و استان بوشهر میپردازد. روش تحقیق بهکاررفته، پیمایشی، روش نمونه گیری چند مرحله ای، و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه است. برای سنجش روایی، از روایی صوری و برای تعیین پایایی، از ضریب آلفای کرنباخ استفاده ...
بیشتر
این مقاله با هدف بررسی تاثیر رسانه های نوین در اطلاع یابی، بر مبنای مدل الیس در حوزههای علمیه، به مطالعه 323 طلبه استان فارس و استان بوشهر میپردازد. روش تحقیق بهکاررفته، پیمایشی، روش نمونه گیری چند مرحله ای، و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه است. برای سنجش روایی، از روایی صوری و برای تعیین پایایی، از ضریب آلفای کرنباخ استفاده گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار استنباطی و آزمونهای نا پارامتریک (آزمون فریدمن و ویل کاکسون) تجزیه و تحلیل گردید. بررسی منابع اطلاعاتی (13/3)، مرور سایتهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی مرتبط با موضوع (92/3)، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی (48/3)، مطالعه چکیده یا خلاصه مقاله یا کتاب (48/2)، به ترتیب جهت تشخیص نیاز اطلاعاتی، شناسایی، جستجو، رویارویی با منابع اطلاعاتی، توسط طلاب در اولویت اول قرار میگیرند. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که طلاب حوزههای علمیه استان فارس و استان بوشهر با توجه به نقش رسانه های نوین از مدل استاندارد رفتار اطلاعیابی تبعیت نکرده و میزان پیروی پاسخگویان از مراحل رفتار اطلاعیابی مناسب کم است.